Hoe slimme salesleiders AI gebruiken
- Copilot for Sales

- 31 okt
- 3 minuten om te lezen
AI is niet langer een hype of een verre toekomst. Het zit inmiddels in onze inbox, CRM, en zelfs klantgesprekken. De vraag is niet óf je ermee werkt, maar hoe goed je ermee omgaat.
Wat wij zien in commerciële teams: sommigen zijn nieuwsgierig, anderen sceptisch. Een paar gebruiken AI al slim — ze denken sneller, leren sneller en verkopen slimmer.
In een wereld waar menselijke en kunstmatige intelligentie steeds meer samenvloeien, telt niet meer hoeveel ervaring hebt, maar hoe snel je kunt meebewegen.

Alleen goed zijn in je vak is niet meer genoeg
Uitblinken in acquisitie, klantcontact of forecasting was altijd de onderscheidende factor in sales. En natuurlijk blijven dit de factoren waar het om draait, maar het speelveld is aan het veranderen. Als je waarde vooral zit in snelheid, volume of nauwkeurigheid, dan kan AI dat nu al beter. Wat wél altijd het verschil zal blijven maken, zijn zaken als relatie management, context, creativiteit, kritische vragen en empathie.
De beste salesmensen gebruiken AI niet om zichzelf te vervangen, maar om hun denkkracht te vergroten. Ze gebruiken het om scenario’s te verkennen, klantinzichten scherper te krijgen en tijd vrij te maken voor echte gesprekken.
Ook salesleiders moeten mee veranderen
AI kan geen team leiden, geen motivatie aanvoelen en geen nuance lezen tijdens gesprekken, zowel intern als met klanten. Dat blijft altijd de rol van de sales manager. Maar om hierin te kunnen floreren, is het belangrijk de (on)mogelijkheden van AI te begrijpen die de toekomst van het sales vak gaan bepalen.
Te veel managers schuiven die verantwoordelijkheid door naar IT, marketing of “de jonge generatie”.Maar je kunt geen verandering leiden waar je zelf niet in meebeweegt. Je hoeft geen tech-expert te worden.Maar je moet als sales leider wél:
Nieuwsgierigheid tonen
Zelf het goede voorbeeld geven door met AI aan de slag te gaan
Duidelijke kaders stellen over hoe en wanneer AI waarde toevoegt in je team
Je team trainen in het gebruik van AI binnen de door jou gestelde kaders
Wat winnende sales teams nu anders doen
De commerciële organisaties die het snelst vooruitgaan, hebben leiders die drie dingen goed begrijpen:
Ze gebruiken AI om scherper te denken, niet alleen om sneller te werken.
AI helpt hen bij beslissingen, forecasts en strategie, niet alleen bij routine-matige taken.
Ze blijven leren.
Niet één keer per kwartaal, maar continu — omdat het speelveld elke maand verandert.
Ze bouwen een cultuur waarin experimenteren mag.
In sales geldt: wie wacht tot iets perfect is, komt te laat.
Sales zal altijd relevant blijven omdat ze de relatie met de klant beheersen. Maar AI zal wel de manier waarop waarde ontstaat veranderen. De sales professionals die zullen floreren, zijn daarom niet per se het meest ervaren, maar eerder het best in zichzelf opnieuw uitvinden. Ze zijn niet bang zich aan te passen, vragen te stellen, zaken te heroverwegen en vooruit te kijken.
Kort samengevat
AI is al onderdeel van je werk. Als sales (manager) hoef je het zeker niet te vrezen — maar je kunt het ook niet negeren.
De kunst is om bewust te bepalen welke rol jíj wilt spelen in die nieuwe werkelijkheid. Niet door elk platform te beheersen, maar door het goede voorbeeld te geven:leren, te experimenteren en te blijven groeien. De volgende stap is om je team mee te krijgen binnen de door jou gestelde kaders. En wij helpen je daar graag bij.
De sales leiders die vandaag de stap zetten, zijn de winnaars van morgen.



Opmerkingen